torsdag 15. desember 2011

Prøv en svømmetur

Svømming er super trening som passer for de aller fleste.

Svømming er en såkalt ikke-vektbærende treningsform. Du bruker musklene dine uten at det belaster leddene på samme måte som løping og endel andre idretter gjør. Men riktig teknikk er viktig for å få best mulig effekt av treningsøkten.
Svømming er ypperlig kondisjonstrening, i tillegg involverer du de fleste store muskelgruppene når du svømmer. Du trenger heller ikke å investere i masse dyrt utstyr - alt du trenger er en badedrakt eller en badebukse. I tillegg er det noen plasser påbud om å ha på badehette. Svømming kan være en effektiv treningsform dersom du ønsker å forbrenne fett. I følge Intelihealth forbrenner en gjennomsnittlig svømmer 600 kalorier per time med svømming.

Det er også trygg og flott trening for gravide, men som med annen trening vil du merke at det blir tyngre og du blir raskere sliten jo større magen blir. Senk da farten noe, gravide blir anbefalt å trene med 60-70 prosent av den intensiteten de vanligvis trener med. Er du gravid, bør du huske å unngå boblebad, badstue og bad i enten veldig kaldt eller varmt vann.
Ettersom svømming er en ikke-vektbærende aktivitet, oppnår du heller ikke noen ekstra beskyttelse mot beinskjørhet, så du kan ha god nytte av å variere treningen med andre aktiviteter.
Selv om svømming er en treningsform med lav risiko, er det viktig å øve opp riktig teknikk. Dårlig teknikk kan gi skader og føre til at du ikke får den fremgangen du vil ha. Å plaske vilt rundt i vannet og ha som mål å få til flest mulig svømmetak, vil ikke nødvendigvis føre til at du forflytter deg raskere, men det vil slite deg ut fortere.

Har du problemer med å få til riktig teknikk, kan du undersøke ved nærmeste svømmeklubb/svømmehall om de har kurs eller instruktører som kan hjelpe deg. Når du øver på riktig teknikk, bør du ikke ha som mål å svømme raskest mulig. Ta det heller i et rolig tempo frem til teknikken sitter. Husk at de raskeste svømmerne ikke er raskest fordi de tar flere svømmetak enn deg, men fordi de får mer kraft i takene og kommer lenger for hvert svømmetak.
Varier svømmeteknikken i hver treningsøkt. Hvis du ikke kan brystsvømming, krål, ryggsvømming eller butterfly, så lær det. Ettersom det er vanskeligere å trene på noe du ikke er god til, vil det gi deg en større utfordring og en enda bedre svømmeøkt. I tillegg kan det være lurt å legge inn noen intervalltreninger for å forbedre formen og utholdenheten.

Selv har jeg planer om å melde meg på svømmekurs på Domus Atletica i januar. Gleder meg.
Liker du å svømme?

Tekst er hentet fra NIH.no


Nina

3 kommentarer:

  1. Svømming = love-and-hate; det er nesten klin umulig å svømme lenge uten å drukne av kjedsomhet. Samtidig er det på en måte litt gøy også.... nei, konklusjonen blir vel at jeg liker svømming!! ;-) Silja

    SvarSlett
  2. Eg elskar å svømme!
    Eg har svømt sidan eg var 5år, og har nok hatt mange rare teknikkar (brystsvømmearmetak med krålbeintak var min favoritt som 10åring).
    Etter å ha begynt med triatlon går det mest i stilrein krål.
    Når eg kjem ut i vatn, så blir eg til fisk.
    Slik er det berre :D
    Men eg trur folk flest ville hatt godt av å svømt meir.
    Og lære seg krålteknikken. Den er så skånsam for nakken samanlikna med bryst.
    Nå om det vintaren er det herleg å svømme inne, synst eg. Då får ein lys og varme.
    Yep, svømming er min favoritt :))

    SvarSlett
  3. Kunne sønske jeg kunne å svømme krål, men jeg svømmer nok som en valig mosjonist. Men er ikke like motiverende som da jeg kunne jogge. Noen tips på hvordan jeg kan motivere meg?

    SvarSlett