mandag 12. mars 2012

Selvtillit og selvfølelse



Hva er selvtillit og hva er selvfølelse? Hva er forskjellen på selvtillit og selvfølelse?

Selvtillit det er å ha individets tiltro til sin evne til å prestere. Det kan handle om arbeid, skole eller sosiale sammenhenger.
Selvfølelse er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi.

Noen blir født med god selvfølelse og selvtillit, mens andre må jobbe for å få det. Selv har jeg måttet jobbe hardt for begge deler.

Min selvtillit
Den vet jeg absolutt er til stede! Jeg vet jeg kan når jeg vil, og om jeg feiler så er jeg raskt oppe på beina igjen, selv om jeg noen gang må tørke tårer først. Å gjøre det Nina ikke kan, har jeg blitt veldig god på! For eksempel det å gå på sipning audition. Er det noe jeg er stolt over å ha gjort i det siste så er det nettopp det!
Er det noe jeg ikke kan, men har lyst å lære meg så satser jeg.

Min selvfølelse
Den er ikke helt på topp, men den skal bli det!
Jeg er født med en hake som går i ett med halsen og rett ned til brystkassa. Dette komplekset har plaget meg i mange år, uavhengig av mobbingen jeg har hatt i oppveksten. Jeg har liksom alltid følt meg tykk, og mindre pen selv om jeg vet at jeg ikke er tykk og jeg ser ”normal” ut, så har dette komplekset liksom alltid dratt meg ned.
Når det har vært ”make over” tv program på tv`n så har jeg drømt meg bort at det er meg og min hake de har fikset på. Jeg har hundrevis av ganger vært innom internett sider på plastisk kirurgi, lest om det, sjekket priser og drømt meg bort. Jeg har prøvd å sett meg for meg selv med en ”normal” hals, og alltid når det blir tatt bilder av meg så blir ikke bildene godtatt uten at det er fra en spesiell vinkel. Aldri fra profil og helst ikke portrett heller.
Jeg har blitt ekspert på å sammenligne meg med andre og ønske at jeg hadde en slik pen hals. Som ung gikk jeg mye i høyhals genser for å prøve å skule komplekset mitt, men med årenes løp har jeg forsøkt så godt jeg kan å godta meg selv som jeg er. Men når en har et stort kompleks som har plaget en i så mange år, så er det vanskelig å akseptere seg selv for dette komplekset. Slutte å sammenligne seg med andre, og slutte å tenke på dette komplekset. I vinter ble jeg rett og slett lei av å gå å drømme meg bort med en ”vanlig hals”, så jeg tok drømmen med meg å gikk en tur til Nobel Clenic, fikk en konsultasjon og bestilte time for operasjon.
På selveste kvinne dagen tok jeg fettsuging av halsen min, og nå sitter jeg her på dag 4 med hakebandasje, ser ut som en geek, men lykkelig for at jeg endelig har gjennomført det. Jeg er sikker på at selvfølelsen min vil bli mye bedre når hevelsen har godt ned og resultatet er hundre prosent på plass. Jeg er sikker på at jeg kommer til å være mye mer fornøyd med meg selv, ikke tenke så mye på bildevinkelen og at jeg vil føle meg mer normal.


Før
3 dager etter operasjon












Klem Nina

2 kommentarer:

  1. Takk for fint og modig innlegg! Det er lett å være i mot plastiske operasjoner når man ikke har komplekser. Alt er så lett i teorien. Jeg synes det er fint at du har gjort noe med komplekset ditt.
    Jeg håper du blir fornøyd!

    Selvfølelse har vel også mye med å kjenne etter hva man vil og handle uti fra det. Være indrestyrt, ikke bare ytrestyrt og leve opp til alle andres forventninger.
    Og så synes at vi har en verdi uten å måtte prestere noe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Lille søster:) JEg tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd. Det er jo tross alt noe som har plaget meg i mange mange år, så alt enn det som var bli bedre :)

      Slett