onsdag 1. februar 2012

Samvittighet – god eller dårlig?


 


Etter erfaringen jeg fikk fra i høst da jeg trente nesten 7 dager i uken og gikk vel mer eller mindre lei, bestemte jeg meg nå på ny året at i år så skal jeg ha en ”fri dag” i ukedagene fra trening. 4 dager trening og evt den 5. i helgen om jeg føler for det. Søndager er da jeg legger min plan for treningsuken, hvor jeg satt opp denne uken slik:
  • Svømming mandag
  • fri tirsdag
  • Svømming onsdag
  • PT torsdag og fredag.
En fin ukeplan synes nå jeg. Men det hadde vært noe missforstålese mellom meg og min pt, så mandag fikk jeg plutselig greie på at på min fridag så hadde jeg pt time. Det var jo ikke helt etter min plan, men kom til konklusjonen at det er greit for denne gangen. Jeg trenger det nok for å komme i form igjen.
I går kveld når jeg pakket svømmetøyet mitt så var jeg forsatt på planen hvor jeg skulle svømme i dag. Jeg trenger jo å øve på teknikken jeg lærer fra svømmekurset slik at det sitter. Da klokka ringte i dag tidelig og jeg måtte på jobb var svømmebagen med, men utover dagen så snek det på meg en lyst til å snike unn denne svømmetreningen. Etter hvert så begynte denne lysten å snike mer og mer sammen med den dårlige samvittigheten. ” Jeg må jo holde det jeg lover overfor meg selv”. ” Jeg trenger det nok – men jeg har ikke noe lyst.” ” Jeg vil ikke, men hvorfor kommer denn dårlige samvitigheten for? Jeg kommer jo til å trene 4 dager uansett! Men jeg trenger å øve på svømme teknikken også” Valgets kval! Hva skulle jeg gjøre?

Nei! Sa jeg til meg selv. Jeg har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet! Hvis jeg begynner med det nå så havner jeg fort i fella igjen, hvor jeg trener for mye og blir lei, og det vil jeg ikke ha noe av!
Så her sitter jeg – i min gode sofa og ser på tv med god samvittighet og vet at i morgen så skal jeg trene med pt Sindre. Føler jeg for å svømme i helga så kan jeg gjøre det, om jeg vil.

Sliter du med å ha dårlig samvittighet dersom du ikke trener?
                                                                
Nina

1 kommentar:

  1. NEI! :-) Men noen ganger lurer jeg på om jeg har valgt rett når jeg har valgt å stå over en økt... jeg velger som regel å stå over fordi jeg ikke føler meg helt frisk og jeg er ikke alltid like sikker på om "det lille snevet av forkjølelse som jeg syntes jeg kjente" var riktig eller ikke... skjønner hva jeg mener? men, det betyr ikke alt i den store sammenhengen så, ikke tenk for mye på det!

    SvarSlett